lördag 30 oktober 2010

mm gott gott


Igår gjorde jag en nightmare before christmas-pumpa, nämligen Jack Skellington!
Av innehållet gjorde jag en pumpapaj och rostade pumpakärnor.

Pumpakärnorna blandade jag med olivolja och salt och rostade i stekpannan 5 min på hög värme. Blev jätte gott som snacks eller snask!
Receptet på pajen fick jag av en kompis, den är extremt super jätte god!
Här är pajreceptet: Obs! Det är till 2 pajer!
Pumpaköttet ska koka tills det är mjukt, ca 45 min.

Pajdeg:
5dl mjöl (vete el dinkelsikt)
1 tsk salt
125 g margarin

Fundersam även på om pajskalen ska förgräddas lite...10 min? det står inte i receptet så det går säkert bra ändå, men vi kanske brukar förgrädda...)

Fyllning:
3dl kokt pumpa
2 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1/2 tsk muskot
1/2 tsk malda nejlikor
4 ägg
5 dl mjölk (eller risdryck el oatly)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar